Fyll i dina företagsuppgifter så kan dina kunder enklare nå dig på Google Sök, Maps, Google+ och i mobiler.

Skärmavbild 2015-03-31 kl. 12.07.28Jag följde Webbdagarna i Stockholm på webben. Kostar inget och är alltid lika intressant men kanske hälften så roligt som att vara på plats. Aleyda Solis kallade exempelvis Google för svarmotor istället för sökmotor. Det blev en aha-upplevelse för mig. Vid ett sök kan vi få svar direkt. Googla exempelvis på ”väder Umeå” så ser du svaret direkt.

Genom att tillhandahålla information på det sätt som Google efterfrågar så fixar Google resten. Åtminstone i princip. Det kan göras på två sätt. Antingen genom det enkla verktyget Google My Business eller det som Google kallar strukturerad data.

Börja med att uppdatera Google My Business för din verksamhet! Att uppdatera sin information är inte alls svårt. Ingen programmering krävs, det handlar om att fylla i formulär för t.ex.

  • Adress
  • Öppettider
  • Kontaktuppgifter

Här är bra länkar på ämnet:

 

Googla på ditt företag. Kolla också Maps. Det är du som styr så att besökaren får rätt och lättillgänglig information. Ägna Google My Business några minuter! Det lönar sig.